.
.
.
to besno, to voljeno
.
.
gle, kada me pitaš je li to sigurno
znamo da postavljaš neodgovorljiva pitanja
toliko skandalozna
kao kad jedemo meko kuhana jaja
masline paradajz feta sir redove vožnje
toliko vrtoglava
da odmah izbiješ moje pticoliko ja
iz vodokotlića neba
i zakačiš me na pljuvačku koja se sliva iz tvojih u moja o-usta
dok svršavaš po podmitljivom stomaku
nešto tako čudesno kao kada drvo izraste usred sobe
kako bilo šta može biti sigurno
kada se klima toliko uzjebala da će nebo pasti
kada su napadi panike kućne trenerke za svaki dan
a ploče mrtve duše koje nemaju pojma hoće li ikada zaplesati na gramofonu
kada iz nespavanja kuljaju gusenice
kada gazda može dati otkaz dok si rekao keks
bez da ga bilo koji zakon o radu pritiska
kad je verovatnoća da mleko na šporetu prekipi zdepasta
kada se može ostati bez krova nad glavom
neko te prebije samo zato što čuvaš reke
i skupljaš ih kao molitve u svežanj
kada pušim duhan iako sam mislilla da više nikada neću
kada srce može stati
na košarkaškom terenu
na nežnom ledu ljubavi
nešto tako čudesno kao kada drvo izraste usred sobe
i da. odgovor je da.
sa tobom barem još trinaest biliona godina
sigurno
.
.
.
uputstvo za umiranje
..
neki ljudi umiru jako glupo. u najbizarnijim situacijama,
u slučajnostima koje su toliko slučajne da niko ne može shvatiti kako se to dogodilo.
ljudi umiru
ljudi žive koščate godine
koje sve do jedne vode u tu besmislenu smrt.
u ponavljajući refren.
.
tako i ja.
umrla sam zbog ljubavi.
malopre. šezdesetšestog januara. dok me satirala šesta gnojna angina u mesecu.
ali ne, nisam umrla zbog virusa
iako je izgledalo kao da me bolest hladi i greje i na kraju udaljuje
.
ležala sam u našem posoljenom krevetu
zamišljala sneg i škripanje mirijada lopata koje ga prevrću
so na kapcima mi je zatvorila oči
ko zna koji put u najdužem plošnom kadru
lopate su postajale sve bučnije
znoj se stapao sa imaginarnim snegom
bol iz utrobe pluća grla se skvrčila u grudve i
odjednom je sve nestalo.
ljubav me ubila.
.
i tako je uvek bilo
onda u vreme rata kada nismo šest meseci smeli proviriti u druge prostorije stana, bez struje, bez vode. sa prozorskim olupinama koje su bile opasnost. jer su bile meta. ako se naziru naša tela… ležali smo kao sardine na jorganu u predsoblju, gde nije bilo prozora ili onoga što je ostalo od prozora. i dok smo ležali i venuli, dok je sav hlorofil odlazio iz naših mramornih tela, dok smo izbegavali prozore granate snajpere bombe, ja sam i tada umrla. ali ne, ne od granate, ne od metka, ne od opasnosti zvane prozor. ne zbog rata zbog kojeg je sve umiralo. nego opet na najgluplji način. pregazila me pošast ljubavi
.
ovo januarsko jutro ni po čemu drugome ne liči na aprilski ili majski početak rata u sarajevu
osim po smrtnoj figuri ljubavi.
.
bezveze je i što sam umrla baš sredinom meseca
jer danas su trebali stići svi računi
obuzela me blaga panika da li će moj cimer
zbog utučenosti i gubitka
platiti kiriju i sve što treba rebrima platiti
ili će se gazda suosjećati sa njim, izjaviti mu saučešće
i možda, ko zna, oprostiti mu jedno mesečno plaćanje
zbog tužnog događaja. tako glupa smrt bi na kraju mogla imati i neki smisao.
.
obuzela me panika i zbog toga što sam umrla neizdepilirana.
da sam barem znala satnicu smrti i drugačije napravila tjedni raspored,
izdepilirala bih se jučer
bila bih lep leš sa glatkim nogama danas.
.
(nauka kaže da dlake rastu i posle smrti. u dnevnom snežnom kadru
sve je vidljivo. migolji nemirno zverinje na kožnoj ploči)
u tridesetprvoj godini devetom mesecu i sedmom danu života
sam prvi put otišla na depilaciju voskom kod kozmetičarke. pre toga smo pinceta i ja bile najbolje prijateljice, iako ne baš strpljive jedna sa drugom. dok je kozmetičarka, također nestrpljiva i žustra, čupala dušu iz mojih staklenih nogu, ja ni tada nisam umrla od bola.
iako je trebalo. ne, ja sam opet umrla zbog ljubavi.
.
lopatanje snega, trganje leđnih mišića, iskakanje komične lopatice
prozori koji imaju okna i ne gledaju na pofaliće ili vogošću
sve je zasuo sneg. težak slani sneg se sručio u najsporiji snežni kadar ljubavnog filma
u tupu tišinu snežnog testa
zašto sada nisam umrla uz svečanu muziku?
muziku koja bi jednoj takvoj smrti dala težinu. na primer godspeed!you.black.emperor.
.
najviše volim umirati uz kovrdžave gitare.
.
jednom sam umrla uz ploču cocteau twins. album treasure. tada sam progutala
kovitlac plavih, fluorescentno plavih tableta. nisam brojala koliko. one su se usisavale u usnu duplju u ritmu usporenog vetrovitog kadra, najsporijeg kadra ikad. ali nisam umrla zbog tableta. usmrtila me dobro znana britva, isekla me na plave komade i odnela kroz plavi prozor u dugačku vrpcu vetra.
.
i dok neki i neke umiru
.
svečano.tragično.pompezno.uz bubnjeve i topove.u revolucionarnoj čeljusti.zbog ideja koje menjaju društveni sistem.radi spašavanja drugih.radi spašavanja sebe.na giljotini.na lomači.na žilavim poljima u seljačkim mukama.u žilavim fabrikama u radničkim mukama. od gladi.od rada.od raka.od granata.od zakona.od odmetničkih hromozoma.od silovanja i torture…
.
neki ljudi umiru jako glupo. u najbizarnijim situacijama,
u slučajnostima koje su toliko slučajne da niko ne može shvatiti kako se to dogodilo.
.
tako i ja,
feministica. koja se bori za drugačije emotivne i proizvodne odnose.
opet, uprkos svemu, umirem po ko zna koji put u dobro poznatom vodvilju,
zbog ljubavi.
.
*
‘’Ja sam još uvek daleko od pozitivnih primera novih žena, koje pristupaju iskustvu bivanja ženom sa relativnom lakoćom i, moglo bi se reći, sa zavidnom površnošću, čija osećanja i mentalne energije su usemerne na nešto drugo u životu a ne na sentimentalna ljubavna osećanja. Ipak, još uvek pripadam generaciji žena koje su odrastale na prekretnici istorije. Ljubav – sa svim svojim razočarenjima, svojim tragedijama i večitim zahtevima za savršenom srećom – još uvek ima veliku ulogu u mom životu. Isuviše veliku!“ (Alexandra Kollontai, 1926)
.
.
.
.
potrošnja
.
ustala sam u pizdu materinu ustala
želela da mi je ceo život hobi
otišla u svoj FB vrt i
posadila Zebra Plant Chom Pu C. Spiralis Sunshine
fotografisala lisicu
zalila biljke
fokusirala se na slova
i pocepala sve prste na tastaturi
ustala
i nastavila da psujem
platila sve što se platom može platiti
račune hranu karte za jgsp
reciklirala
prokotrljala alaina badioua
vek-stoleće-zver
oljuštila
prosipala ponavljajuće dane u kojima se radi da bi se trošilo
svaki dan jebeno puno trošilo
i dobro sam stisnula zube
kulturno politički
da ne bih opet u pizdu materinu ustala
.
.
.
kad je penzija mala
..
moje noge vole da idu na pijacu
ruke manje
oči su ambivalentne
nekad ih prikuje košnica voća i povrća
a nekad pleksiglas lica pijačnih radnica i radnika, umotanih u
hladnoću nabrekle vene bežanje od komunalne policije
moje sestre i braća svi potekli iz suza
ovo je najfilozofskija pijaca u gradu
jer na njoj rade uglavnom ničeanci i
vitgenštajnovci, poneki stoik
i jedan entuzijasta, prodavac koštica i suhog voća
koji još uvek veruje da je tu jer voli pričati s ljudima
vrlo je mlad i nema skoro nikada pauzu dok stoji za tezgom
njegov red je najduži
njegove kosti tonu u katran
umor fotokopira lice
pijačna košnica tela je neverovatno izdržljiva
pohabani specijalni telesni efekti ostaju kapetani broda
koji se zakucava u sivi dan
i rasprostiru tepih od sede kose
svim bakama koje dolaze da ukradu neku papriku ili luk
oguglale na očitavanja moralnih lekcija ako su uhvaćene
želuci im se skupljaju u zrno bensedina
dok se moje oči okreću i prave da sve to ne vide
a noge brže bolje propadnu u živi pesak očaja
.
.
.
cv
..
ime: samo-još-jedna-kičma-za-povijanje
prezime: ne bračno, jer brak je testo koje neke privileguje a neke ne
životni put: strm i stmoglav, uglavnom paničan i nezačinjen
osamdesetih: još uvek u tzv. socijalizmu
devedesetih: spaljen stan
radno iskustvo: fleksibilnost mobing treninzi poslušnosti šutnje nesolidarisanja sa ostalim radnim senkama and so on
nerad: božesačuvaj, svi moraju raditi i doprinositi bogatima da budu još bogatiji
prekovremeni neplaćeni rad: ugodno se oseća. vešta u rintanju vikendom
hobi i druge veštine: umiranje i stanjivanje zbog ljubavi. njenih šest sestara i ona su oduvek umele lako gubiti kile i nestajati zbog ljubavi, to je porodična tradicija i talenat. da izgledaš kao špageta
u slobodno vreme: ako je početak leta, sluša lastavice koje se emituju gradskim ulicama. to su trenuci izlaženja iz tela-tenka. utapanja u frekvenciju malih gradskih sinkopa
telefon: uvek uključen i na raspolaganju svim gazdama sveta. kao i njihovim pulenima
telo: kišno. ume neumorno da plače, u sebi, tako da ne ometa druga radna tela
držanje: kičma je iskrivljena ali još uvek bukti, posvećena šefovima
psiha: trpeljiva. radno-etička. dobro izvežbana u uverenju da svako treba da radi dok ne crkne
edukacija: srednja, za visoku nije bilo visokog novca
poznavanje jezika: jezik kapitala ne razume tečno, ali se snalazi
i gmiže
druge kvalifikacije: kosa uredna, izrasle sede ofarbane, najlonke nepocepane
vreme pripravnosti: na nivou
u kući: nikad plaćena. kuća je krošnja i prirodno je da budeš žena koja čisti svoju kuću i zbrinjava decu. u knjizi za svaku ženu piše da je ipak mnogo gore dočekati goste nedoterana nego da ih dočeka prašina u sobi, što je jedno veliko olakšanje ako budeš u situaciji da moraš birati između ta dva
.
.
.
kad jebena psihologija postane politika
.
.
ustanem rano otrčim kratko
preskočim pijacu, danas manje para i vitamina
odem na biro da razgovaram sa savetnicom, tako treba
na svakih šest meseci
bacim se u film u kojem igram glavnu ulogu u privrežnosti radu
merama zapošljavanja i aktivnog traženja posla
odgovaram na pitanja
savetnica kaže kako su zaposleni na fakultetima gadovi
zato što su debeli ružni isfrustrirani
vraćam se istim kolosekom
ulice su isprašene metlom sunca
upijam leto
mislim na politike koje bi jamčile osnovni dohodak svima
bez obzira jesu li lepi našminkani obučeni prikladno podšišani obrijani
zastakljenog hrastovog smrvljenog pamučnog ili gramatičkog lica
jer politika koju kroji psihologija se kotrlja
ka fašizmu
pozdravljam kataloge lica u prolazu bez obzira na njihove reljefe i boje
navijam za društvo
.
..
real-socijalistička fotografija
..
moja prva fotografija
bila je fotografija mame i tate
na mesecu
dok je mama zaljubljeno gledala u tatu, a tata nepoverljivo u mene
(kao uvek pun straha hoće li nešto uspeti)
iza je bio džinovski novogodišnji bor
koji ih je štitio od letećih parčića asteroida
u mesečastoj dimenziji
.
tata u kariranoj crveno-plavoj košulji
koju je valjda imao svaki muškarac sedamdesetih i osamdesetih
u jugoslaviji. mogla se videti u burdama na stranicama
posvećenim muškarcima sa imenom i prezimenom uradi sam.
.
mama u infracrvenoj trenerci, od materijala koji
apsorbuje sve teškoće beskrajnog davanja. mama… skrojena od besplatnog
emotivnog i kućnog rada, u papučama koje nisu à pompons.
.
paranoični tata, prezaljubljena mama.
.
tata koji se plaši da sve što je lepo ne nestane
mama koja se ničeg ne plaši nezaustavljivo postavlja šine ka lepom
.
imala sam sedam godina i još nisam
razvila ritual zamišljanja propadanja tokom zemljotresa.
to je inače jedan vrlo koristan ritual
u kojem se zamišlja iznenadni zemljotres i zamišljanje je
tako snažno da se oseća pomeranje prostorije
vidi se padanje polica, knjiga, zidova, urušavanje stropova,
propadanje školjke zgrade. ritual se razvija nesvesno i nekontrolisano.
ili si talentovana za to ili nisi.
koristan je, jer ako se dogodi zemljotres ti se ne iznenadiš.
.
sa sedam godina još nisam otkrila ovaj talenat, ali sada
znam da je moj osećaj uzbuđenja u kratkom
prostor-vremenu jednog škljoca
bio ravan socijalističkom ljubavnom zemljotresu
u kojem sam od sreće propala
u mesečev krater.
.
.
.
zbog punoletnog meseca
..
rado bih se umotala u veliku
grimiznu burku užitka
zaspala pored tebe na dasci za sečenje
u inat ratobornom mesecu
.
pričala bih pevala u snu
u horu sa gladnim stomacima
onesvestila se zbog noći pune benzina
nekad negde, podzemno
da nisam toliko budna
bila bih romantična
i tražila od tebe da odsečeš mesecu grkljan
poklon za našu hiljaditu svadbu
.
.
.
Izbor sačinila Danijela Jovanović
.
.
.
.
.