Poezija

Nagli vetar

 

***

Kakva šteta, mogao je reći

nestrpljivi majstor

zatežući satni mehanizam

koji puca pod prstima –

 

etahron, anker, belansvelu,

cifer i krunice pretvarajući

u graviranu starudiju

lišenu svrhe:

 

sa zrncima prašine

gradova koji više ne postoje,

u državama smenljivijim

no godišnja doba,

 

ogrebotinama za svaki čas sreće

iščekivan, možda, upravo

pred ovakvim mestom,

 

prašnjavimposnimhladnim,

 

na koje, ukočeno,

kao pred ruševine hramova

dolaze lišeni utehe,

 

u nemim povorkama

za malo tišine i ravnodušja,

pod senkama kipova.

 

 

***

Pozdravi ranoranioce, radnika

koji se vraća kada kugla kojoj tražiš

dostojanstven pridev

 

potone iznad brda. Pozdravi mrak

koji ga prati, i drveće golo

kao vešala, kolonu

 

usnulih pred dverima

Narodne kuhinje,

a onda se seti: sve si to

 

izmislio. Sve si to izmislio,

onako kako je, možda

tebe izmislio onaj što se

 

dok odlažeš olovku, šestar, uglomere –

tiše no trava lanjskim

snegom toplo ušuškava

Manuskriptom.

 

 

***

Kako bi postao nevidljiv

potrebno je malo

strpljenja i još manje

 

vere: veoma malo reči

pljusnutih u lice sagovorniku

 

čije telo bridi na stolici

a pogled luta

ka drugom sagovorniku

 

ili poprsju brinete

u prolasku – mestu

na kom se, umnožen

 

preselio, ostavljajući te

blagoslovenog,

tamo gde nikoga

 

nema i samo vazduh

struji slaveći

zaboravljene svečanosti tišine.

 

 

***

Ne pomiče se ništa

na ovom pustom kopnu:

 

(drozdovi sivi i uspavani

kao dekor

u šumskom teatru,

 

crvene zavese stratusa

nad tresetištem

i suvom trskom) –

 

nije to napušteni

velmožin zamak ostavljen

stihijama da, kao nokat

u mesu,

ostave svoj trag,

 

nije ni mesto

na kom se završava svet:

 

to je tvoje igralište.

 

Tu se svake noći budiš

iznova sričući

isti jezik,

u slepoj veri

kako ćeš jednom naučiti reč –

 

a učitelj što te ostavlja nemog,

najzad će se osvrnuti

i poći ti u susret,

 

nepotkupljivo podižući u tvom pravcu,

kvrgav, pocrneli kažiprst.

 

 

***

Da kažem još i ovo:

 

tajna koju sam ti otkrio

u prvom stihu,

zapravo i nije tajna –

 

već trač u koloniji

miševa na pustom polju,

u sestrinstvu zmija

 

razmilelih kroz mokru

travu do suve

zemlje pod ruševinom

 

crkve: tamo ćeš se odmoriti,

čitaoče, upornije

nego molitvu mrmljajući:

 

znanje je precenjeno,

 

tajne su otkrivene,

 

istina ne znači ništa.

 

Uostalom, ni ono lišće

što uzvitlano naglim vetrom

veje li veje

u provaliju porte.

 

 

***

Nema zvezda zaleđenih

na ponoćnom svodu,

 

žamora ravnodušnih voda

u pećinama

ispod prosneženih masiva,

 

tajne koju divlji iris

šapuće u veliko uho sveta.

 

Nema misli koju sam domislio,

slike u kojoj bih se rastvorio,

reči da me još jednom

učini plemenitim,

zvuka da me povede.

 

U mojoj savršenoj pesmi –

kratak je opis

praznog prostora između

Pošte i Stacionara,

 

(kao srebrni dim

iz pocepanog auspuha

cedio sam se

do zaustavne trake)

 

a tamne mrlje sa unutrašnje

strane kože u kristalnoj

bistrini jutra –

 

cvetale su raskošnije

nego na ulici eksplodirajuća

lica, osmesi, krošnje.

 

 

***

Najbolje otpočeti priznanjem:

april je mesec

kada slavim lenjost, patricijsku

 

sijestu započevši lutalaštvom

među kućercima,

pouzdanjem još jedino

 

u dušu: eto, još uvek je tamo,

damara pod grudnim

košem, netaknuta u prašini

 

u kojoj čak i lipe sanjaju

udar groma, sečivo

koso posađeno u samo

 

srce goda, a reči, temeljnije

nego starudije na lokalnoj

deponiji, lako gore,

odbačene,

 

ne iznudivši ništa,

 

na deklaraciji nemoći upisanoj

na uzletelom listu,

 

u beharima,

 

giljotini sunca survanoj

na golo teme –

 

ne ostavivši makar jedan znak.

 

 

***

Kada zakoračiš u sobu

pesma postaje

nanos prašine na podu,

 

potklobučeno platno

pod čijim ljuspicama izranjaju

ljudske oči,

 

kostur ptice zaboravljene

u kavezu na komodi,

 

plesan skupljena

na posteljini,

po razmeštenim krevetima.

 

Pesma postaje vrtoglavica

i

umor

i srebrna

bora ugravirana na čelu,

 

nejasno podsećanje

 

na pomoćni izlaz

i brzi povratak u zadnje dvorište,

pod senke silosa

 

i sivog neba koje otiče

u nejasne rečenice,

slivnik

i tišinu.

 

Neka ti ostane nepoznato

odakle tolika

ljubav prema upitnicima,

 

prema rđi na dotrajalim

karoserijama

duž puta,

zaboravljenih poput istine

ili

ostarele ljubavnice.

 

Neka ti, takođe, ostane nepoznato

odakle ti u perfektu

 

i šta ćeš učiniti kada iznenadni

vetar

podigne kišobrane

a dete na ulici prilazi

 

hladnokrvno te upitavši

za najbrži

put kući.

 

 

 

 

 

 

author-avatar

O autoru Ognjen Petrović

(1981) rođen je u Beogradu. Piše poeziju i prozu. Objavio knjige pesama: Prekid prenosa (2011), Kečevi & Osmice (2011), Potraži na zapadnoj strani (2018), Jesen u vrtoglavici (2020), Noć se spušta za oktavu, niže (2021), Knjiga za nerođene (2023). Knjige proza: Slepi miš i sonate (2020) i Novela o nesanici (2023). Sarađivao sa dvadesetak časopisa, objavljivao u zbornicima, pregledima, panoramama i drugim zajedničkim publikacijama. Priredio i uredio nekoliko revijalnih knjiga. Živi i piše u Mladenovcu.