Blog
Ezoterija u ruhu lakih nota
Predrasude vezane za popularnu muziku, mahom se odnose na atribute: prosta, značenjski skromna, plitka, zabavna, zaludna. Muzika u sprezi sa kvalitetnim tekstom, međutim, može itekako da kod posvećenog slušaoca da stvori stanje ritualnog zanosa, kakav je recimo slučaj sa desetominutnom pesmom Dejvida Bouvija „Station to Station“ (1976), gde se sunovrat bića opisuje u dva stiha kao „magični pokret od Ketera do Malkuta“ („Here we are, one magical movement / From Kether to Malkuth“). Pomenuta odredišta su zapravo, deseti, najviši i prvi, najniži kabalistički sefiriot[1]. Takav ezoterijski, kabalistički biser, imamo i u domaćoj muzici, u pesmi Olivera Dragojevića „Ti me vodi preko voda“, čiji je tekstopisac i kompozitor Zdenko Runjić.
Početni stihovi „Ti me vodi preko voda / putem drevne kule tvoje / jer su u njoj od počela / okovane misli moje“ predstavljaju alegorijski opis pripreme ezoterijskog kandidata za inicijaciju. Voda je put, vođenje, a kula je hram u koji kandidat, koji ne zna šta će se s njim zbiti, treba da uđe. U narednoj strofi srećemo kabalističko drvo života: „Ja ću kucat’ na to drvo / što kroz prostor grane širi / na to drvo, drvo prvo / kojem korjen vječno živi“. Inicijant traži vođenje do svetla, do samospoznaje, vezane još u antičko doba za proročište u Delfima: „Ti me vodi preko voda / da upoznam sebe sama / tu gdje vječna gori vatra / samo iskru traži tama.“ Vrhunac emocija kandidat doživljava kroz žudnju za znanjem, simbolizovanom u traženom svetlu: „Ako jesi snaga svega / ako čuvaš ključe znanja / ti me vodi meni treba / u toj tmini svjetlost danja.“ Na kraju svakog inicijacijskog postupka, nalazi se, simbolički prelazak iz profanog života u simboličku smrt pa u novi, duhovni život. Tome referiše i poslednje obraćanje inicijanta vođi: „Ti me vodi kraju kruga / vodi mene kraju kruga / kraju kruga.“ Krug je život.
Možda je ova mikroanaliza narušila horizont očekivanja od pesme popularnog hrvatskog pevača. Ona je zapravo izvučena iz najskrivenijeg dela Dragojevićevog albuma „Poeta“ (1978) a to je pozicija B3 (3. pesma strane B na ploči) i izneta na hermeneutičko svetlo dana. Sveto i profano itekako mogu zameniti svoja mesta – u tome i jeste moć svetog.
[1] Sefiroti predstavljaju povezana čvorišta na najpoznatijem kabalističkom dijagramu. Tim vezama struji božanska energija koja varira u intenzitetu i kvalitetu od sefirota do sefirota.