[unitegallery dasunheimliche]
.
.
Das Unheimliche
.
…..Poslednjih petnaestak godina, koliko je izlagačkom aktivnošću prisutan na domaćoj umetničkoj sceni, fotograf Srđan Veljović je izgradio specifičnu autorsku poziciju. Naime, Veljovićeva fotografska praksa i opus se u pomenutom periodu razvijaju kako kroz njegovo intenzivno praćenje i dokumentovanje različitih vidova kulturnog, društveno-aktivističkog, urbanog života prvenstveno Beograda, ali i Srbije i regiona, tako i kroz niz projekata u kojima tematizuje i problemski otvara brojna relevantna pitanja u vezi sa socio-političkim kontekstima našeg podneblja. U svojevrsnoj hronici događaja, pojava, situacija Veljović predočava kompleksnu sliku ovdašnjih društava, pažljivo beležeći sve od uzroka i posledica perpetuirajućih kriza sa kojima se ista suočavaju prethodne dve ipo decenije do nekih malih prostora/zona i pojedinačnih gestova nepristajanja, borbe i otpora postojećim okolnostima. Sagledan u celini Srđanov fotografski rad predstavlja konzistentno vizuelno istraživanje, upotpunjen i autorovim aktivnim promišljanjem samog medija fotografije, njegove funkcije, značenja i značaja kao dokumenta i kao umetničkog izraza u interpretaciji društvene stvarnosti.
…..Aktuelni foto projekat Das Unheimliche, koji je prezentovan u Galeriji Kulturnog centra Požega, obuhvata grupu fotografija nastalih u dužem vremenskom periodu i rezultat je Veljovićevih recentnih bavljena različitim ličnim fotografskim arhivama odnosno njihovom (re)konceptualizacijom. Niz fotografskih radova autor uvezuje i idejno razvija oko pojma Das Unheimliche, koji u našem jeziku ostaje bez preciznog ili jednostavnog prevoda upućujući na čitav spektar drugih pojmova i opisa kojima bi se moglo objasniti i rasvetliti njegovo značenje. Koncept Das Unheimliche, koji u istoimenom eseju među prvima ozbiljnije razmatra i inauguriše u polje kulture Sigmund Frojd, ukratko bi se mogao tumačiti kroz tenzičan i uznemirujući odnos između poznatog i nepoznatog zapravo u vrsti psihološke iskustvenosti sveta u kojoj se istovremeno prožimaju vrlo bliski i začudni sadržaji, oblici i pojave. U nedavno objavljenoj naučnoj studiji Das Unheimliche / psihoanalitičke i kulturalne teorije prostora, koja je Veljovića i uvela u zanimanja za ovaj fenomen, autorka Mariela Cvetić se problematici posvetila iz ugla interdisciplinarnog istraživanja i refleksije termina Das Unheimliche u široj sferi umetničkog stvaralaštva (od književnosti do vizuelnih umetnosti) ukazujući još jednom na suštinsku ambivalentnost koncepta, te u tom smislu njegovu lingivističku kompleksnost i trajnu otvorenost u definiciji. Upravo u toj neprevodivosti i neuhvatljivosti pojma Srđan Veljović prepoznaje jedan mogući interpretacijski i koncepcijski ključ za grupu fotografskih radova koji bi se tematski najopštije mogli objediniti pričom o kolektivnim doživljajima današnje realnosti, o neizvesnosti, nestabilnosti, nepredvidivosti. Autor ih otkriva u različitim vizuelnim narativima, u urbanim prizorima Beograda, eksterijerskim situacijama, scenama neposrednih životnih okruženja i mesta društvenih dešavanja, locirajući neopipljivi Das Unheimliche u njegovoj jedinoj i pravoj dimenziji neprekidne fluktuacije i transformacije sadržaja proživljenog, spoznajnog, intuitivnog, nesvesnog, sećanja…Srđanove fotografije svedoče o usložnjenosti našeg emiprijskog prostora, karakteru i dinamici njegovog uspostavljanja i (pre)oblikovanja u mreži permanentnih uodnašavanja individualnih osećaja, svakodnevnog života, društveno-istorijskih prilika. Posmatrač, zapravo, na ovim fotografijama biva konfrontiran sa svim onim procesima koji tvore uprizoreno, njegova kontinuirana redefinisanja u spoju i spletu čulne recepcije, fakata, okolnosti, emotivnih i psiholoških utiska.
.
Miroslav Karić
.
.
.
.
.