Tema

Das Unheimliche

[unitegallery dasunheimliche]

 

.

.

Das Unheimliche

 

.

…..Poslednjih petnaestak godina, koliko je izlagačkom aktivnošću prisutan na domaćoj umetničkoj sceni, fotograf Srđan Veljović je izgradio specifičnu autorsku poziciju. Naime, Veljovićeva fotografska praksa i opus se u pomenutom periodu razvijaju kako kroz njegovo intenzivno praćenje i dokumentovanje različitih vidova kulturnog, društveno-aktivističkog, urbanog života prvenstveno Beograda, ali i Srbije i regiona, tako i kroz niz projekata u kojima tematizuje i problemski otvara brojna relevantna pitanja u vezi sa socio-političkim kontekstima našeg podneblja.  U svojevrsnoj  hronici događaja, pojava, situacija Veljović predočava  kompleksnu sliku ovdašnjih društava, pažljivo beležeći sve od uzroka i posledica  perpetuirajućih kriza sa kojima se ista suočavaju prethodne dve ipo decenije  do nekih malih prostora/zona i pojedinačnih  gestova nepristajanja, borbe i otpora postojećim okolnostima. Sagledan u celini Srđanov fotografski rad predstavlja   konzistentno vizuelno istraživanje, upotpunjen  i autorovim aktivnim promišljanjem samog medija fotografije, njegove funkcije, značenja i značaja kao dokumenta i kao umetničkog izraza u interpretaciji društvene stvarnosti.

…..Aktuelni  foto projekat Das Unheimliche, koji je prezentovan u  Galeriji Kulturnog centra Požega, obuhvata grupu fotografija  nastalih u dužem vremenskom periodu i rezultat je Veljovićevih recentnih bavljena različitim ličnim fotografskim arhivama odnosno njihovom (re)konceptualizacijom.  Niz fotografskih radova autor uvezuje i idejno razvija oko pojma Das Unheimliche, koji  u našem jeziku ostaje bez preciznog ili jednostavnog prevoda upućujući na   čitav spektar drugih pojmova i opisa kojima  bi se  moglo  objasniti  i rasvetliti njegovo značenje. Koncept  Das Unheimliche, koji u istoimenom eseju među prvima ozbiljnije razmatra i inauguriše u polje kulture Sigmund Frojd, ukratko bi se mogao tumačiti kroz tenzičan i uznemirujući odnos  između poznatog i nepoznatog zapravo u vrsti psihološke iskustvenosti sveta u kojoj se istovremeno prožimaju vrlo bliski i začudni sadržaji, oblici i pojave.  U nedavno objavljenoj naučnoj studiji Das Unheimliche / psihoanalitičke i kulturalne teorije prostora, koja je Veljovića i uvela u zanimanja za ovaj fenomen, autorka  Mariela Cvetić se problematici posvetila iz ugla interdisciplinarnog istraživanja i refleksije termina Das Unheimliche  u široj sferi umetničkog stvaralaštva (od književnosti do vizuelnih umetnosti) ukazujući još jednom na suštinsku ambivalentnost koncepta, te u tom smislu njegovu lingivističku kompleksnost i trajnu otvorenost u definiciji. Upravo u toj neprevodivosti i neuhvatljivosti pojma Srđan Veljović  prepoznaje  jedan mogući interpretacijski i koncepcijski ključ za grupu fotografskih radova koji  bi se tematski najopštije mogli objediniti  pričom o kolektivnim doživljajima današnje realnosti, o neizvesnosti,  nestabilnosti, nepredvidivosti. Autor  ih otkriva  u različitim vizuelnim narativima, u urbanim prizorima Beograda, eksterijerskim situacijama, scenama neposrednih  životnih okruženja i mesta društvenih dešavanja, locirajući neopipljivi  Das Unheimliche u njegovoj  jedinoj i pravoj dimenziji neprekidne fluktuacije i transformacije sadržaja proživljenog, spoznajnog, intuitivnog, nesvesnog, sećanja…Srđanove fotografije svedoče o usložnjenosti našeg emiprijskog  prostora, karakteru i dinamici njegovog  uspostavljanja i (pre)oblikovanja u mreži permanentnih uodnašavanja individualnih osećaja, svakodnevnog života, društveno-istorijskih prilika.  Posmatrač, zapravo,  na ovim fotografijama biva konfrontiran sa svim onim procesima koji tvore uprizoreno, njegova kontinuirana redefinisanja u spoju i spletu čulne recepcije, fakata, okolnosti, emotivnih i psiholoških utiska.

.

                                                                                                                        Miroslav Karić

.

.

.

.

.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *