[unitegallery nakit]
.
…..Nakon tri faze razvoja islamske umjetnosti – prva je do osvajanja Španije, srednja u periodu od abesidskih kalifa do mongolskih osvajanja, a treća čiji kraj se vidi u 18. stoljeću kao kasni period islamske umjetnnosti – sada svjedočimo da postoje tendencije islamske umjetnosti i u savremenom dobu, a one su veoma vidljive pojavom globalne mreže putem koje se ostvaruje brža i intenzivnija interakcija s jedne strane umjetnika i fascinacije kojom je potaknut da stvara, a s druge strane umjetnika i publike. Ono što su televizija i radio učinili brzim, internet je učinio trenutnim. U gomili podataka, u milijardama beskorisnih ili suvišnih informacija pojavljuju se i ogromne mogućnosti transistorijskih metafora i vremenskih iskoraka. Svaka tradicija, ako to jeste – a islamska tradicija je neposporna vrijednost – javlja se kao reflektujuća tačka koja u svim smjerovima osvjetljava narode, pojedince, prostore…
…..Amra Hodžić Jejna se javlja kombinovanom tehnikom na platnu kao reafirmator estetike osmanlijskog nakita iz Topkapi zbirke kao i nakita balkanskih zemalja za vrijeme osmanlijske vladavine, te marokanske sakralne arhitekture. Njen memorabilitet je likovno koherentan što se vidi kod kruga, jednog od osnovnih simbola koji se ovdje javlja kao štit, pirodna zaštita od neprirodnog, a sve što je prirodno blisko je estetici. Posebno je zanimljivo djelo gdje je prikazan dio cjeline. Davno nas je Šopanhauer učio: Kao što botaničar po jednom listu prepoznaje čitavu biljku, (…), isto tako se može na osnovu jedne karakteristične radnje nekog čovjeka dospeti do tačnog saznanja njegovog karaktera (…) te je pojam koji slika Amra Hodžić Jejna zapravo dio cjeline na osnovu koga se može rekonstruisati nešto veće, opšte… Čuveni slikar Marka Tobey pokazao nam je svijet koji je isprepletan mnoštvom linija / putanji / puteva / kanala, nazovimo to kako god hoćete, ali je čitav splet tih puteva bio samo djelić cjeline – dakle, stvarnost je veća, šira, dublja, a ovo što vidimo je detalj – poetika nas navodi da na osnovu detalja rekonstruišemo cjelinu. Nakit je vještačka estetika koja hiljadama godina stoji pored prirodne estetike kao poruka raspoloženja ili statusa.
.
.
…………………………………………………. Enes Halilović
.
.
.
.
.