Blog
Ne taguj me
Ne lajkujem
Ne taguj me u pesmi o smrti.
ne želim da mi iskače obaveštenje
da je neko prestao da diše,
pogotovo ne subotom
kad svi dele fotke sa brančeva,
kad treba biti pozitivan,
kad algoritam traži osmehe.
Ne taguj me, molim te.
Već imam previše followera
koji me podsećaju na propadanje.
Ogledalo je sasvim dovoljno,
ne treba mi tvoj memento mori
dok scrollujem kroz tuđe savršene živote,
filtrirane do večnosti.
To je tvoja tema, ne moja.
Tema skrajnutih umova
koji vole da zamišljaju
kako se telo polako hladi
umesto da gledaju mačiće na TikToku.
Ne taguj me u tim mračnim mislima,
one se i same šire kao viralni video.
Kako je to nepravedno –
biti bogat i morati umreti.
Mogli su izmisliti lek za to
pre nego aplikaciju za dostavu hrane.
Ako već mora da se desi,
nek bude ponedeljkom
kad nam ionako ništa ne ide od ruke.
Kad poželim Hamleta,
kupim kartu za pozorište.
Na društvenim mrežama hoću
ono što vole svi –
zalazak sunca na Santoriniju,
motivacione citate,
photoshopiranu besmrtnost.
Pošalji mi radije
miris jutarnje kiše,
zvuk ptica u parku,
filtere koji brišu bore,
hashtagove koji obećavaju
da ćemo živeti zauvek,
makar u cloud storage-u.
Ne taguj me kad pričaš
o bledilu, o ukočenosti,
o gravitaciji koja vuče krv nadole.
Mora da si bolestan
kad razmišljaš o takvim stvarima
umesto da bereš lajkove
kao digitalno cveće.
(Ne taguj me, rekoh.
Smrt i sama ume
da nađe moj profil,
da pošalje friend request,
da me zaprati bez pitanja.
Ne treba nam podsetnik
da smo svi na njenoj mailing listi.)
Deklaracija o namerama
Muzo en-dži-o koordinacije,
objasni mi kako da prevedem glad
na jezik projektnih ciljeva
i indikatore uspeha?
U prezentaciji piše da smo napredovali
četrdeset sedam posto
prema ciljevima održivog razvoja
dok u kontejneru
neko prevrće našu statistiku
Na konferenciji o socijalnoj inkluziji
eksperti iz centra grada objašnjavaju
marginalizaciju
dok margina obleće po poslednjom redu
s poslužavnicima
za dnevnicu od hiljadu dinara
Muzo donatorskog milosrđa,
reci kako da opravdam račune
za radionice o osnaživanju
dok deca spavaju
u barakama bez struje
sanjajući o toplim radijatorima
evropskim?
U izveštaju piše
da smo osnažili zajednicu
kroz participativni pristup
dok zajednica i dalje čeka
da joj neko objasni
šta znači biti zajednica
Muzo civilnog društva,
nauči me kako da preživim
između dva projektna ciklusa
dok stvarni život teče
van okvira “logical framework” matrice
I dok ispod statistike
sedam stotina naselja
čeka da postane više
od fusnote
u našim deklaracijama o namerama
HOR: U katastru bekstva stoji da je svakog dana nestalo po jedno selo na Istoku. Da su ljudi naučili da dišu pod vodom dok prelaze mora. Da je na međi Evrope nikla nova vrsta žice koja se hrani ljudskim prstima. Da je Hrist viđen kako preplivava Sredozemno more sa lažnim pasošem u zubima.
Katastar bekstva
Toliko ih je da su počeli
da ih mere hektarima
kao što mere kukuruz ili pšenicu
Na granici sastavljaju spiskove
stranih imena
koja zvuče kao šifre
za bunare
iz kojih
izviru ljudi.
Evropske basne
Mađarska je pustila pse
da brane civilizaciju
(istorija ima smisao za humor:
Atila je nekad jahao ovuda
u suprotnom smeru).
Popis imovine
Jedan ranac
jedna flaša vode
tri fotografije
pola vekne hleba
dva para čarapa
cela istorija jedne porodice
i nekoliko snova na dnu
kao mrvice.
Molitve za Evropu
Samarićanin prolazi pored
bodljikave žice i kaže:
nije moj problem
Isus hoda po vodi
ka evropskoj obali
ali ga vraćaju
jer nema šengen vizu
Marija i Josif beže u Egipat
ali ih zaustavljaju
na mađarskoj granici
jer pravno nisu izbeglice
samo ekonomski migranti
koji traže bolji život za dete.
Epilog u žici
Video-nadzor beleži
kako istorija ponavlja
svoje najbolje scene:
najpre kao tragediju
(kad su ljudi bežali na Zapad)
potom kao farsu
(kad Zapad beži od ljudi)
i na kraju kao reality šou
koji niko ne gleda
jer su svi zauzeti
pravljenjem selfija
pred bodljikavom žicom.