Kritika

O Rastku Stanišiću

Batrganje u senci nejasnog identiteta

(Rastko Stanišić, Zapis o Lešu i Seti, Logos, Beograd, 2021)

Da je ljudski život samo nejasna beleška, vođena nemirima, koja se nemilice ispisuje po već uređenim stranicama, nagoveštava roman Zapis o Lešu i Seti Rastka Stanišića, objavljen 2021. godine („Logosˮ, Beograd). Ovo je knjiga o iskonskom dualizmu – između erosa i tanatosa, razuma i zaumnog, roman o strahu i bekstvu, o odrastanju i prihvatanju i još više neprihvatanju nametnutog. Кroz ovaj roman lika, nepredvidivo, kao po šahovskoj tabli, autor nas vodi kroz egzistencijalno ništavilo u kojem mladi čovek pokušava da od krhotina svoga bića sastavi makar kakvu održivu nit bivstvovanja.

 Ništa u čoveku ne steže mučki kao praznine nepoznavanja i neprepoznavanja sebe samog. U konstantnom vrtlogu samoispitivanja, svaka pojedinačna trka završava se survavanjem u prošlost, u nemilosrdnu jednačinu čovekovog budućeg postojanja. Šta god činio, kakve god izbore napravio – ne može izmeniti tu egzistencijalnu datost. Zato je Stanišićev glavni lik potpuno predat traganju za identitetom, u čijoj se nejasnoj senci batrga. Кako bi sve to bilo podnošljivije, zaborav je prihvatljivi modus vivendi, a nesećanje zaklon od emotivnog i duševnog razdora. Njegovo traganje je isto što i bežanje, mučno, uporno, autodestruktivno. Ali bekstvo ne vodi ničemu drugom do besomučnom vraćanju na početak, a pokušaji da se uspostavi i održi bilo kakva veza, sa porodicom i sa ljudima uopšte, neostvarivi su kao i konekcija sa realnošću.

Već prepoznata kao „urbanaˮ književnost, Stanišićeva proza je komponovana od čestica gradskog smoga, napregnutih odnosa koji se veštački održavaju živim, i umetnosti koja još ima snage da humanizuje već devastirano društvo. Važan deo strukture romana čine britko ispisani dijalozi o umetniku i umetnosti, o životu i smrti, rok muzici koja neprestano svira negde u bekstejdžu fabularnog toka. Ove refleksivne digresije i stihovi koji se nenametljivo provlače učitavaju se kao infuzija za kojom vapi i pojedinac i posrnulo gradsko bilo. Uz brojne deskriptivne partije i brižljivo kreirane detalje o likovima, arhitekturi grada, enterijeru i eksterijeru, kroz sinesteziju doživljenog, autor asocijativno niže elemente ovog romana, namerno se poigravajući sa hronotopom. Problem moralne atrofije društva i pojedinca, nameće se kao pitanje – da li je bez nje moguć bilo kakav veći iskorak u umetnosti, ali i u civilizacijskom kretanju uopšte?

Roman Zapis o Lešu i Seti, razotkriva se pred čitaocem polako, oprezno, poput scenarija za triler. I upravo na takav način pokušava da preseče omču oko vrata životu, tom „unapred određenom pseudoidentitetuˮ. Ali egzistencija, kao takva, daje tek slabašne znake života.

Back to list

Iz rubrike

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *