Blog
O Vladanu Živaljeviću
Između Kilimandžara i Morave
(Vladan Živaljević, Kilimandžaro, Prometej, Novi Sad, 2024)
Treća pesnička knjiga Vladana Živaljevića nazvana Kilimandžaro, po najvećoj afričkoj planini, sažima životno iskustvo i lirski doživljaj sveta koji pesnik nosi sa sobom. Pesnik se uspinjao i na Himalaje i Monblan, ali, kako kaže, u glavi mu se vrtelo „Jedino na očevim ramenima”. Iako okrenut životnim izazovima, kako možemo tumačiti pesnikova uspinjanja, jedino mesto sa kojeg se svet posmatra iz najviših sfera, sa pozicije sigurnosti i ličnog identiteta i integriteta jesu očeva ramena. Njegova figura koja ga uznosi do neslućenih visina i majčina svetlost „koja me prati” kao zvezda vodilja („Majka”) dve su osnovne potke pesnikovog bića. Porodica kao nosilac moralnih i ljudskih načela očevidno je odigrala značajnu ulogu u formiranju lirskog senzibiliteta Vladana Živaljevića.
Zbirku otvara pesma „Čarobno drvo” koje raste „na mestu gde sam zakopao mladost” i samim tim ukazuje na porodičnu zemlju, kao i čvrste porodične korene koji ga prate jer
gde god bih krenuo,
Ostao bih u njegovoj senci.
Pesnik se stalno vraća motivu oca, onome koji na saznanje da mu sin želi postati pesnik udovoljava njegovoj želji, ali mu donosi i motiku („Motika”), kojom implicitno nagoveštava da se od pisanja i poetskih fantazmagorija ne živi, te da mu zemlja i kuća uvek mogu biti mesto za povratak. Pevajući o porodici pesnik će progovoriti i o detinjstvu koje je proveo kraj Morave. U pesmama „Reka”, „Čudo” „Poplava” i „Moravska noć” nižu se slike iz pesnikove mladosti u kojima živi jasno sećanje na zvezdane noći i voštanicu koja tinja u porodičnoj kući. I kao što na Kilimandžaru razmišlja o ocu, tako, dok posmatra Volgu i Senu, pesnik ustvari vidi Moravu i zamišlja da se u njoj kupa „zajedno sa mesecom”. Vezanost za poreklo i korene Živaljević potvrđuje i pesmom „Kolevka”, u kojoj peva o tragičnom događaju koji se odigrao za vreme II svetskog rata u selu Velika. Ova pesma je poslednja u zbirci i, kako nam se čini, u saglasju je sa prvom pesmom „Čarobno drvo”, jer obe čine okvir pesnikovog primarnog motiva, a to je porodica i poreklo.
Ljubav prema zavičaju i porodici pesnik prenosi i na Nju, ženu koja ga je „srećnog, preko vode, žednog prevela” („Žeđ”), koja zna njegove želje („Kafa”) i koja kroz zidove prolazi („Duh”), opevana kao žena u pesmi Vaska Pope zbog koje
Zidovi ne bi nikad
Iz očiju nestajali.
Lirski doživljaj sveta Živaljević neće projektovati samo kroz sliku porodice i zavičaja.
Naime, iz sigurnosti i topline porodičnog ambijenta pesnik jasno vidi i proživljava stvarnost. Pevajući o onome što je bilo i onome što jeste sada, Živaljević nam daje mozaik jedne dehumanizovane slike sveta. U parku punom ljudi, dok iščekuje pozdrav ili priliku za razgovor, lirski subjekt svedoči o usamljenosti i otuđenosti kao fenomenu današnjice.
Pozdrav
U parku, punom ljudi,
Pored spomenika neznanom junaku,
Šetao sam, sedeo na klupi,
Gledao prolaznike i čekao,
Niko mi nije ni dobar dan rekao,
Samo mi je spomenik,
Kada sam odlazio,
Tužno klimnuo glavom.
Koliko savremen, Živaljević je i svevremen. Iz doživljaja sveta i slika koje su obeležile njegov život izrastaju i civilizacijske teme. Pa osim otuđenosti, pesnik bez patetike peva i o prolaznosti života i onome što ostaje nakon smrti. Tako u pesmi „Odlazak” pesnik jasno potcrtava koji je smisao postojanja i shodno stavu da iza čoveka ostaju njegova dela kaže:
Sve moje,
Stalo je,
U par knjiga.
Otvorite ih,
Kada odem.
Pesnik peva u prvom licu i time viđenje sveta i njegov doživljaj čini uverljivim i sugestivnim. Raznovrsnost motiva i tema koje čine zbirku Kilimandžaro grade složen mozaik Živaljevićevih interesovanja i time ukazuju na pesnika koji radoznao stoji zagledan u život i njegove neumitne procese. Otuda, ni tema smrti mu nije strana ni daleka.
Poslednja želja
Pustite me niz reku,
Da plovim.
Nemojte me u zemlju.
Dovoljno ste po meni,
Za života gazili.