Za antologiju

Predug, jednostavan mir

 

 

 

valter, daleko u nama

 

očiju tvojih da nije

ne bi bilo neba u

prostoru tvog tela tog

prostora u prostoru ne bi

bilo praznine neurona

žilica volje

 

a imenjive su opet samo

činjenice: čelo kojim

pritiskaš prozor i pčele

početak maja ta

maramica omotana znojavom

šakom i valter dok iznova

otima voz vreme do

narednog bloka reklama

 

ti si tu gotovo

neshvatljiva i tamna kao

miljacka samo mirišeš

postupaš i počinješ

paralelna replici na

nemačkom umesto duše

izgovarajući reči koje mi

malo znače: markale

drang nach osten genocid

reči jarkih boja koje

te otvaraju jer značiš

bar koliko i tovar dizel-

goriva koliko i potištenost

tragovi rata ostajući ipak

i činjenica osvetljena

zujanjem zraka pčelama početkom

maja u šaci stežući sve

vlažniju maramicu ostajući

ipak tu unutra u stanu

 

napolju je luger polena

konstantno uperen u

tvoje lice

 

 

 

 

 

*

 

gubec čita lipama

okupljenim u dvorištu

matej 27;29 stradanje

hristovo

 

iz snage njegovog tela ritmično

izrastaju reči bradavice

iznad levog oka granaju se

brkovi pruža patrljak nekog

prsta izgubljenog u buni kao tvrd

i zaobljen komad mesa koji

pridržava stranice

 

i reči se zaista prelamaju o taj

rustičan zimski prizor kao

o staklo lako kao vrela

ražana pogača njegovog daha zaslepljujući

mirišući na kuke i groblja koje

još treba preći da bi se

progovorilo jezikom lipa

 

gubec čita o gradovima

koji kipte o judeji i bedi zadružnih

zgrada tamnih od vlage od

upornih zalazaka spominjući

trafostanice marksa i pravdu

koja puca pri svakom jačem

mrazu znajući da tek lipe

olistaju s proleća jedine

ponovo jedine iste i gubec

brusi svoj govor upućen

njima trošeći tajne bunkere

razloga retoriku podzemnih

skloništa apostrofirajući

bogove čelika armaturu i humus

razlaganje herbicida sve vreme ipak

svestan poraza i stalno misleći

na mahovinu na udove i uskršnje

blato na miris svog već usijanog mesa

 

 

 

 

 

*

 

normalan život

glečeri zatvoreni u prizore

bezbedna obdaništa

mila on je oženjen čovek

on je mrav

on izluđuje zemlju svojim pokornim redom

on je jagnje

on je avram on je

mrav

deca sakupljaju čaure i igraju se njima

runo glečera umrljano njihovim strašnim letom

još jedna vest

još jedan džepni tornado

kako oni bez ruku otvaraju poklone i pisma

ne šaljite im pisma

ne šaljite poklone

ovo je meko mesto udaljeno od svakog smisla

automobili prekriveni cvašću koja se lepi za dlanove

osmeh se zariva među zube kao kora jabuke

život je veličanstveno plav i beo i nepomičan

i teče

a mi smo u kovitlacu

i to je u redu

tornado ima pupak

ali to je u redu

mi smo pupak i ne mičemo se

oni su samo krave i žabe i skakavci

pred njima se ne miče more

onaj starac ima štap i visoko podiže ruke

od najlonskih kesa napravili su strašila

vazdušnom puškom

prostrelili plastične čaše

preostale sa sestrinog rođendana

pogledaj da li još uvek ima malo mesa

baci koske psima i kravama

žabama i skakavcima

sada bi bio proboden rogovima da nisi skočio u fontanu

da nisi žensko sada bi se uplašio ove šuplje žabe

da nisi ustreljen u potiljak uznemirio bi te nalet

skakavaca

 

 

 

 

 

*

 

Gledam u tvoju bolest kao što se gleda u nešto suvišno, otvaranje njenih latica je dosadno, u gotovo svakom tuđem pogledu vrebaš svoju smrt, onu koja dolazi ali nije tu, koja je nezaslužena, ali i onu ukroćenu u koju se gleda kao u druge ljude i koja se zamišlja kako umesto tebe ne postoji dok ti stojiš sa njene desne strane, to vidim kao odsjaj tvojih beonjača u svojim, svojih u tvojim, toliko sam sada daleko da bolest prestaje da me se tiče, ne sama bolest već taj višak, koji se zove sažaljenje i pravda, koji zoveš sudbina, i koji je u tvojoj jetri i bubrezima, plućima i pankreasu, koji ti je na licu i usnama, koji čeka da se kao gnev božiji sruči kroz neki pomereni akcenat, suvišnu rečenicu, reč dobačenu tek onako, uzdah bez smisla, tvoja bolest i nije bolest već tigar, ime koje se tetovira na bicepsima, grafit ispisan na letelici, bojnom brodu, starim kolima, tvoja štitna žlezda je progutana tarantula, moja udaljenost je široka kao krovovi, topla kao otrov, tu spavam, bez odnosa, bez vremena, bez strpljenja, dok sedimo ovako na kauču, skoro zagrljeni, mirisom me obavija loj ćebeta, to je tvoj miris, osećam toplotu vune koja je tvoja toplota, dodirujem ti stopala naduta od vode, pucanje glatke kože, kapilare koji gore, ali ti si još uvek ti, i to je ono neoprostivo, bulke raka cvetaju u tvom žitu, mera si bolu koji odzvanja pod staklenim zvonom sedativa, i on je mera tebi, ja nisam tu već neoprostivo duboko u jeziku, daleko u rečima, ubrzavam po tišini kao mlazni bolidi u pustinji tvoje samrti, i sat samo otkucava i čeka, i puca zvučni zid, bulke se povijaju, ona te izvodi do kupatila poslednji put, klatiš se i vidim strah, vidim kateter kako visi, iskrivljene usne, zakovan pogled, usredsređen i vreo, njegovu užarenu granatu zarivenu u moje sećanje.

 

 

 

 

STABLU JABUKE

 

Počela si bojom mokrih ruža,

završila buktinjom ervinija,

ugljenikom ispunila reči,

za ruku povela nežne skelete povrća,

za tobom ostaje samo peteljka puta,

korak koji otkriva nadrealnu prazninu smisla,

zapušten, hladni Vijetnam za zidom,

ne znam šta je tvoj cilj, nevidljive

su semenke obujmljene prizorima, kao

grupa skijača, progutan snežnim mesom ploda

ležim na više mesta odjednom, nepomičan,

isecajući smrt na tanke kriške,

opipavajući čelo koje probija znoj malog proleća,

zatvoren, kao kišobran pupoljka, čekajući

da prođe nesnosna brižnost fungicida,

takav bih i da se sklonim u tebe,

nepospremljen lovački dom,

jer napolju je bela smrt, odbleskuje

sečivom vinogradarevih makaza,

dok su pod korom tople nijanse tame,

obla hranljivost i oči zaprljane umorom,

tvrdi kapci umešeni od prošlogodišnje

kiše i mikroskopske nesanice tla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POGLED SA AUTO-PUTA

 

Sa ove daljine se ne vidi

očaj, sva razdvojenost i

sudbine upisani u prostranstvo

između široke reke i linije

brda, ne vide ptice, način na

koji sused potkrada drugog, ne

vidi dužina dana, zagušljivost

noći, ne čuju žabe koje čuče

pod krevetima, sa auto-puta

se ne vide ljudi što sede u

kafani, niti ono što leži u

njima, dok grizu čaše i vuku

se poljskim putem razbijene

glave, po svima jednako pada

ova mršava mesečina, po

bulkama, čičku, benzinskim

pumpama, na sve ovo još

toplo bilje, puno plastičnih

boca, otrova, staklene vune,

u koje se, u ponoć, iz prikolice

neosvetljenog traktora, udarcem

noge izbaci naduta strvina.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MRKVE

 

Istočnoevropski pesnik ima

nokte kojima lupka po stolu, ili

izvlači cigarete iz tek otvorene

paklice, njima iz stihova izbacuje

trunke stvarnosti uvek se služeći

tananim sintagmama, opisujući

puste predele govori o civilizaciji,

pišući o savremenosti oplakuje

mrtve, dok prolazi kroz salu, gospođe

iz Roterdama klimaju punđama

od ceđene mrkve, mrlje velikih

očekivanja prskaju mu po sakou, na

aerodromu mimoilazi se sa imenjakom,

jedan u ruci stiska kofer, drugi četku,

od stalne promene bride mu reči,

otiče smisao, odlasci nisu ni

nalik dolascima i slični su tek

nokti, isti oni kojima ga i bog

premešta sa mesta na mesto,

držeći ga za potiljak, slepog,

kao mače.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BULKE

 

Dok veče sklapa bulke do

puta, mi sedimo zatvoreni

u toplim kolima, pričamo ni o

čemu, ti dišeš, za nama nestaje

most, iz reči izbija tiha i bliska

depresija. Taj mir, ili besmisleno,

kratko oduševljenje s vremena na

vreme slučajno dodirnu nešto

nalik suštini, kao što prst nemarno

sklizne na porub suknje ili dugme

na košulji. Nemir lebdi tik uz naše

pokrete kao uz bulke upornost

insekata, dok Dunav sumrakom

plavi naježeno polje, toplanu i

pogled, dubeći klanac između

nas, telima zatvorenih u muškarca

i ženu. Isparavanje dana već spaja

grad s nadolazećom svežinom,

zrake sa zemljom, vodu sa umorom

bilja, i mi ne prestajemo s pričom,

očiju uprtih u liniju puta,

nepomičnu, okrenuti zalazećem

suncu slepim potiljcima.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OVČA, STAJALIŠTE

 

Otpaci trule u jarku, brujanje grada u

daljini, pogled je pritisnut ravnicom kao

istorija bogovima, dodirujem njeno

ništa dok uho zarasta u travu prepunu

insekata, dok selo treperi zajedno s

fatamorganom fabrika. Imam samo ono

što treba da nestane, leto na prigradskoj

žezi, život koji sam zaboravio i ovo

providno nebo, njegov vreli aceton i smrad

meke plastike u kosi, disanje rasklimano

i sporo koje pretrči prestrašen pas, kroz

koje prolazi zaprega. Niže na putu

semafori tope polovna vozila, ovde

stopala lepi upekli beton, i ljudi brišu

lica umrljana znojem, otekli od trajanja,

jasni, neispavani, s noktima smenskog

rada zaraslim u tkivo, s telima što i dalje

zaudaraju nadom. Nikako da se na okuci

pojavi autobus, da nepodnošljivost

ovog zameni nepodnošljivost drugih

prizora. Golubovi nadleću krov i na

suncu škripe kapije od lima. Autobusa

nema. Predug, jednostavan mir. Svuda

je podne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MIROČ

 

Mrko lišće za potiljkom

neba i stišana zemlja, talog

plesnive magle nad niskom dugom

i mirna visoravan, šuštanje ćumura,

zapekla dubina tamnog, voštanog

dana što izrasta iz nas poput irisa,

miris raskvašene balege, u crno

sukno kiše uvaljana šuma, slepljene

ptice, samo je to oko nas, dok se

pitamo da li smo umakli onom što

nas goni, nesanici, dugom stezanju

grla, upornoj aritmiji, i kiša je

gotovo topla, i pada ravno u dan

bez vetra, kažem, ne želim više

da budem unutra, gledam kako se

bubamare skrivaju u zamuklom kravljem

zvonu, svuda su jasenovi, pomirenost,

cvetanje timijana, ali nema nikoga

to da vidi, nema nikoga da me

čuje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

author-avatar

O autoru Bojan Vasić

(Banatsko Novo Selo, 1985) objavio je knjige pesama Srča (2009), Tomato (2011), Ictus (2012), 13 (2013), Detroit (2014), Volfram (2017), Toplo bilje (2019), Brid (izabrane pesme, 2021), Udaljavanje (2022), kao i roman Vlastelinstva (2022). Bio je deo pesničko-umetničke grupe okupljene oko edicije caché. Dobitnik je više pesničkih nagrada, zastupljen u nizu generacijskih izbora. Pesme i zbirke su mu prevođene na nekoliko jezika. Piše književnu kritiku. Član je Srpskog književnog društva. Živi u Pančevu.